Αλέξανδρος Χαλκιόπουλος - Τύμβος Καστά: Γιατί δεν προχωράμε πιο μέσα στον λόφο?

Με αφορμή μια τυχαία ενημέρωση προ 2 εβδομάδων από τοπικό κανάλι της Αλεξανδρούπολη, που επιβεβαίωσα και από το διαδίκτυο, ως προς τις δηλώσεις της κ. Μενδώνη για έργα πολιτισμού 70.000.000 στον Έβρο την τελευταία 6ετία, θα διηγηθώ μια αληθινή ιστορία, όσο πιο σύντομα μπορώ.
Σάββατο 14/5/2022 μετά τα μεσημβρινά εγκαίνια του νέου Μουσείου Ξενάκη, προς το τέλος του επίσημου γεύματος όπου παραβρέθηκα ως δημοτικος σύμβουλος και πρόεδρος ΔΕΥΑ , βρήκα μια ευκαιρία να έχει αδειάσει για λίγο η θέση στο επίσημο τραπέζι δίπλα στην τιμώμενη κα Μενδώνη.
Πλησίασα, συστήθηκα και ζήτησα να ρωτήσω κάτι στην κα Μενδώνη, η οποία ευγενικά δέχτηκε και με προσκάλεσε να καθίσω.
Μετά από λίγα εισαγωγικά ρώτησα, "Πως γίνεται μια επαρχιακή ΔΕΥΑ σαν των Σερρών να εχει μέσα σε 3 χρόνια εγκρίσεις χρηματοδοτήσεων εργων περίπου 40.000.000 και για ένα μνημείο σαν τον Τύμβο Καστά Αμφίπολης να έχει εγκριθεί μέχρι στιγμής 1.000.000 για αναστήλωση και 100.000 στην αρχή για τα πρώτα χωματουργικά;" (τα συγκεκριμένα ποσά τα γνωρίζω αποδεδειγμένα).
Η απάντηση της ήταν "Δεν είναι θέμα χρημάτων η εξέλιξη της ανασκαφής και της ανάδειξης του μνημείου. Το μνημείο θέλει τον χρόνο του και να είστε σίγουρος ότι θα γίνει το καλύτερο"
Στις επόμενες ευγενικές ερωτήσεις μου " Μα το συγκεκριμένο Μνημείο, όπως είχαν πει όλοι, από τον πρωθυπουργό τότε μέχρι τον κάθε ειδικό αρχαιολόγο στον πλανήτη, είναι οικουμενικής αξίας πέρα από ιστορικής, πολιτισμικής, αναπτυξιακής τουριστικης και κάθε σημασίας για Σέρρες και Ελλάδα.
Πέρασαν 8 χρόνια και δεν μάθαμε καν για έναν αρσενικό και θυληκό σκελετό που θα μαθαίναμε σε λίγους μήνες.
Γιατί δεν προχωράμε πιο μέσα στον λόφο?
Γιατί δεν ανοίγουμε όλον τον τάφο με διάμετρο 160 μέτρα. Περίπου δηλαδή διπλάσια διάμετρο από το μεγαλύτερο ταφικό Μνημείο του Ρωμαϊκού πολιτισμού το Μαυσωλείο του Αυγούστου στη Ρώμη?
Ποιος ήταν μέσα?
Για ποιον ή ποιους προοριζόταν?
Ποιό είναι το ιστορικό και θεολογικό του αφήγημα, ξέρουμε? Ποιες οι τελετές μυστών λάμβαναν χώρα όπως ήταν πασιφανές?

Τί θα δείχνει και συμβολίζει το Μουσείο που θα γίνει? Και σε κάθε περίπτωση γιατί δεν ρίχνετε 50-100 εκ., να πάνε εκεί να το τρίβουν 500 άνθρωποι με οδοντόβουρτσα μέχρι να αποκαλυφθεί όλο, αφού πήρατε την επίβλεψη από την Τοπική Εφορεία στο Υπουργείο, απομακρυνθηκε και η κα Περιστέρη".
Σε κάποια θέματα προσπάθησε ευγενικά να απαντήσει, ομολογουμένως όχι πειστικά ή τεκμηριωμένα, αλλά εκείνη τη στιγμή εμφανίστηκε δίπλα της από την άλλη πλευρά η κα Παναγιωταρέα, η οποία ακούγοντας λίγα λεπτά αργότερα, ομολογουμένως επιθετικά, μου αντέτεινε ξαφνικά: " Κύριε δεν είστε αρκετά ενημερωμένος!!".
Όταν της θύμισα ότι γνωριζόμαστε από παλιά, μάλλον με θυμήθηκε , αλλά και ταυτόχρονα φάνηκε οτι δεν άρεσε και τόσο στην ίδια την κα Μενδώνη, οπότε γρήγορα κάπως ηρέμησε.
Δεν είμαι βέβαιος πόσοι από το επίσημο τραπέζι άκουγαν, γιατί γενικά μιλούσα χαμηλόφωνα στην ίδια την κα Μενδώνη και κάπου εκεί με μια αστειευόμενη παρέμβαση τρίτου προσώπου "Μήπως είσαι έξω απ τα νερά σου? " (ΔΕΥΑΣ γαρ), η 10λεπτη συζήτηση τερματίστηκε.
Σήμερα στο 2025 μαλλον το Τέμενος Βαγιαζήτ του 1420 μ.χ στον Έβρο, "για την άμυνα, που ξέρουν τι παει να πει η ακρίτες του Έβρου" όπως είπε η κα Μενδώνη, αξίζει περισσότερο απο τον Τύμβο Καστά του 4ου π.χ. αιώνα για τα 12,5 εκ. που εξαγγέλθηκαν μέσα στα 70 εκ. σύνολο και μπράβο στην Αλεξανδρούπολη.
Στις δε Σέρρες, αλλά και σε όλη την Ελλάδα, θα περιμένουμε ακόμα το 2027 να δούμε ένα κάτι σαν μουσείο για το κάτι σαν 2η Ακρόπολη της χώρας, με τόση βαθειά ευρωπαική και παγκόσμια επίδραση, σε μια Σέρρες που βουλιάζει, σε μια Βόρεια Ελλάδα που σε συγκεκριμένες περιοχές αλλοιώνεται εθνικά ιδιοκτησιακά συνεχώς.
Ο τάφος μάλλον του Βρασίδα που βρέθηκε παρεπιπτόντως, μάλλον παραμένει ένας λακκος.
Βέβαια έχουμε ήδη το πορτραίτο της κας Παναγιωταρέα στην Εθνική Πινακοθήκη.
Ειλικρινά θεωρώ ότι τόσο τοπικά, όσο και εθνικα, είναι η τελευταία ευκαιρία αυτό το Μνημείο για μια συνολική και αποφασιστική ανάταση σε ολα τα επίπεδα, συνοδευόμενο με έναν ευθύ οδικό άξονα 40 χλμ από την πόλη.
Είναι τετριμμένο αλλά θέλει την πίεση ΟΛΩΝ με κάθε μέσο. Πολιτικών και πολιτών.
Τα επιχειρήματα είναι άπειρα, δεν είναι εθνικιστικό να θες να δηλώσεις και ταυτόχρονα να εκμεταλλευτείς την πραγματική ιστορία και γεωγραφία του τόπου σου. Είναι υποχρέωση.
Και μιλάμε για αληθινή αναδειξη. Όχι ένα ωραιο κτίριο και θεωρίες παραμυθένιες. Χωρίς κρυφά μυστικά, ξένες ατζέντες και κουραφέξαλα που ακούσαμε στο παρελθόν.
Δε γίνεται στις Σέρρες να ασχολούμαστε με τοπικά φαγητά, κανονισμούς συνεδριάσεων, χόρτα, πλακάκια και πολιτικά κουτσομπολιά, συνέχως.
"Πέρασαν πολλά χρόνια. Ο καθένας προ των ευθυνών του." καταλήγει ο Δημοτικός Σύμβουλος Σερρών Αλέξανδρος Χαλκιόπουλος.
( Η πρώτη φώτο είναι 2 χρόνια πριν, επειδή γενικώς γράφεται ότι προχωρούν έργα και έρχονται και 10 εκ. από ΕΣΠΑ, ποσό φυσικά ασήμαντο.
Η δεύτερη φώτο από περίπου 1.000 χρόνια πριν το τέμενος Βαγιαζήτ.)


