C
Σέρρες
Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου, 2025 22.09.2025

Γιάννης Μυλόπουλος-FLYOVER - ένα αχρείαστο και καταστροφικό έργο

Πολύ καθυστερημένες οι ενέργειες για την εξομάλυνση των επιπτώσεων των κυκλοφοριακών συνθηκών λόγω του Flyover!
eVima Serres Team
Γιάννης Μυλόπουλος-FLYOVER - ένα αχρείαστο και καταστροφικό έργο

Εγκρίθηκε στη συνεδρίαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας που πραγματοποιήθηκε στις 16/9/25, ο τρόπος δημοπράτησης για την επιλογή αναδόχου με ανοικτή διαδικασία της Υπηρεσίας με τίτλο:


“ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΟΜΑΛΥΝΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ ΣΤΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΟΥ FLYOVER”, προϋπολογισμού 300.000 € του Άξονα Προτεραιότητας 4.5 «Οδικές Υποδομές» του «ΤΠΑ Υποδομών και Μεταφορών».


Η εκπρόσωπος της παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας», Μαρία Παπαδημητρίου ψήφισε ΛΕΥΚΟ, αδυνατώντας να υπερψηφίσει ενέργειες που θα έπρεπε να είχαν γίνει πριν την έναρξη των έργων του Flyover και μάλιστα στη βάση κάποιας συγκεκριμένης κυκλοφοριακής μελέτης.
Αυτός άλλωστε ήταν ένας από τους πολλούς λόγους που η παράταξη είχε καταψηφίσει τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου στη Μητροπολιτική Επιτροπή της 30/9/24.


Από τότε λέγαμε ότι «το Flyover είναι ένα έργο αχρείαστο και καταστροφικό για τη Θεσσαλονίκη. Το οποίο δεν έπρεπε καν να έχει ξεκινήσει.


Για τους εξής λόγους:


1. Δεν προβλέπονταν σε κανένα στρατηγικό σχεδιασμό. Ούτε στο χωροταξικό πλαίσιο της πόλης, ούτε στον κυκλοφοριακό στρατηγικό της σχεδιασμό. Προστέθηκε εκ των υστέρων, το 2021, όπως παραδέχθηκε στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής ο εκπρόσωπος του υπουργείου.


2. Δεν είναι τυχαίο ότι το Flyover δεν υπήρχε σε κανέναν σχεδιασμό. Καθώς ο κυκλοφοριακός σχεδιασμός της Θεσσαλονίκης προέβλεπε, και σωστά, την αποκατάσταση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) κατά προτεραιότητα. Καθώς αυτά είναι τα μόνα που αντιμετωπίζουν ριζικά τις αιτίες του κυκλοφοριακού. Αφού παρέχουν εναλλακτικές δυνατότητες στον πολίτη να μετακινηθεί με λεωφορεία και μετρό, καθώς και με τραμ και με προαστιακό σιδηρόδρομο, όπως προτείνει η παράταξή μας.


3. Το Flyover, αυτό που θα προσφέρει είναι να δώσει κίνητρο για την κυκλοφορία περισσότερων ΙΧ αυτοκινήτων, αντί να την αποθαρρύνει. Είναι ένα δώρο, δηλαδή, στους εργολάβους, που μέσω ΣΔΙΤ θα κερδίσουν πολλά εκατομμύρια ευρώ και στο λόμπυ της βενζίνης, σε εποχή κλιματικής αλλαγής.


4. Η ορθόδοξη διαδικασία που έπρεπε να ακολουθηθεί ήταν, συνεπώς, πρώτα να ολοκληρωθεί η βασική γραμμή του μετρό και η γραμμή Καλαμαριάς, προκειμένου να απορροφήσουν μέρος της σημερινής κυκλοφορίας.


Συγχρόνως, θα έπρεπε να έχουν ξεκινήσει ήδη οι επεκτάσεις του μετρό δυτικά και προς αεροδρόμιο, οι οποίες θα κοστίσουν ακριβώς όσο θα κοστίσει συνολικά, στα 30 χρόνια αποπληρωμής του, το ΣΔΙΤ του Flyover.
Οι δυο αυτές επεκτάσεις θα απορροφήσουν μεγάλο μέρος της κίνησης της περιφερειακής. Και μετά, αφού στην πόλη λειτουργούσαν ΜΜΜ, να εξετάζονταν αν χρειάζεται πράγματι ή όχι η ενίσχυση της περιφερειακής.


Επειδή λοιπόν έχουμε να κάνουμε με:


– ένα φαραωνικό έργο αχρείαστο, εκτός στρατηγικού σχεδιασμού, που δεν θα συμβάλει το παραμικρό στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης, αλλά αντίθετα θα το επιδεινώσει,
– ένα χάος στην περιφερειακή εξ αιτίας της χωρίς μελέτες κατασκευή του έργου και
– μια άνευ προηγουμένου προσχηματική διαδικασία εκ των υστέρων διαβούλευσης για τους περιβαλλοντικούς όρους ενός έργου που ήδη έχει εκτελεστεί και ήδη έχει επιφέρει καταστροφή στο περιβάλλον,


Έχουμε μόνο μια επιλογή. Να καταψηφίσουμε τη μελέτη και τη σχετική διαδικασία ως προσχηματική και επιζήμια για το περιβάλλον και την κυκλοφορία στη Θεσσαλονίκη».


Επιπλέον, στις 19/8/24, η παράταξή μας κατέθεσε ερώτηση με αίτημα για γραπτή απάντηση σχετικά με τον έλεγχο των επιπτώσεων του Flyover στα ρέματα και στο περιαστικό δάσος.
Κατά παράβαση του κανονισμού λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου, η απάντηση εκδόθηκε και μας ήρθε επτά μήνες αργότερα, στις 14/3/25, όταν βέβαια όλα τα μπάζα που είχαν πέσει από την διάνοιξη του Flyover στο ρέμα της Ευαγγελίστριας, όπως είχαμε καταγγείλει, είχαν απομακρυνθεί!!!
Έτσι, βρισκόμαστε σήμερα στην γκροτέσκα κατάσταση να εκθειάζουν το έργο όλοι οι παράγοντες της κυβέρνησης, την ίδια στιγμή που:


• το έργο κατασκευής του Flyover έχει δημιουργήσει πολλά κυκλοφοριακά προβλήματα στα σημεία εισόδου και εξόδου της Περιφερειακής Οδού από την πόλη, που καθυστερημένα και εκ των υστέρων έρχονται να αντιμετωπιστούν από την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας,


• κάθε μέρα μετράμε σοβαρά ατυχήματα στην Περιφερειακή Οδό, λόγω της στένωσης των λωρίδων κυκλοφορίας και των παρακάμψεων από τη μια λωρίδα στην άλλη,


• η ρύπανση και η ηχορύπανση έχει αυξηθεί κατακόρυφα σε γειτονικές περιοχές, όπως τα Κωνσταντινουπολίτικα, όπου οι κάτοικοι αναγκάστηκαν να τοποθετήσουν οι ίδιοι όργανα μέτρησης της ρύπανσης(!),


• το μητρικό πέτρωμα των λόφων που περιβάλλουν τη Θεσσαλονίκη – και όχι απλά το δάσος του Σέιχ Σου – έχει καταστραφεί σε απίστευτο βαθμό, πολλαπλάσιο αυτού που περιγραφόταν αρχικά και για τον οποίο κανείς δεν είχε ενημερώσει τους πολίτες της πόλης κατά το στάδιο των αρχικών αυθαίρετων αποφάσεων,


• η συνολική αλλαγή των γεωμορφολογικών και υδρολογικών στοιχείων της περιοχής όχι μόνο έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις, αλλά δεν έχουν ούτε καν μελετηθεί οι συνολικές επιπτώσεις της σε τυχόν πλημμυρικά φαινόμενα και έντονες απορροές ομβρίων υδάτων.

Δυστυχώς, το Flyover αποτελεί πλέον άλλη μια σκοτεινή κηλίδα για την ιστορία της Θεσσαλονίκης, τόσο για τον αυταρχικό και μη μελετημένο τρόπο που αποφασίστηκε, όσο και για τις μεθοδεύσεις που έγιναν για να ξεπεραστεί ο «σκόπελος» του ΣτΕ και για τις πολλαπλές επιπτώσεις του στο περιαστικό δάσος, τα ρέματα και την ποιότητα του αέρα της πόλης.

Ο επικεφαλής της παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας, Καθηγητής ΑΠΘ, Γιάννης Μυλόπουλος, δήλωσε σχετικά:


«Ενός κακού μύρια έπονται!
Αντί η βασική γραμμή του Μετρό και η γραμμή Καλαμαριάς να έχουν ολοκληρωθεί από το 2020, όπως προέβλεπε το χρονοδιάγραμμα που ακύρωσε η κυβέρνηση Μητσοτάκη και αντί να έχουν ξεκινήσει ήδη και να ολοκληρώνονται οι επεκτάσεις του Μετρό δυτικά και προς το αεροδρόμιο, που θα έλυναν οριστικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, ξεκίνησε το Flyover, ένα έργο εκτός ολοκληρωμένου σχεδιασμού, εκτός πνεύματος βιωσιμότητας, χωρίς κυκλοφοριακές μελέτες και χωρίς μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Και έρχονται τώρα εκ των υστέρων να χρυσώσουν το χάπι με αναποτελεσματικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
Η παράταξη «ΑΛΛΑΓΗ στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας», η οποία εγκαίρως διατύπωσε τις ενστάσεις της και την αντίθεσή της στην εκτέλεση του έργου, δεν μπορεί να νομιμοποιήσει εκ των υστέρων εμβαλωματικές λύσεις που ωραιοποιούν αλλά δεν βελτιώνουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης».

Loader